Historia Vita Memoriae Strona Główna Historia Vita Memoriae
Forum dyskusyjne miłośników historii i fortyfikacji - Grupa Inicjatywna "Cztery Historie"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: darecki
Wto 11 Mar, 2008 22:47
Pancerze pionowe gięte / załamane
Autor Wiadomość
safnat 
starszy bunkrolog


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 852
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 05 Kwi, 2007 21:05   Pancerze pionowe gięte / załamane

Pancerze gięte / załamane to płyta pancerna, która w jednym miejscu jest załamana. Umieszczano je za załamaniu ściany bunkra. Można rozróżnić dwa rodzaje tych pancerzy lewe i prawe. Różnica między nimi polega na tym po której stronie otworu strzelniczego znajduje się to załamanie.

Lokalizacja: OWŚ p.o. wzg. 310 Bobrowniki.
Znajdują się one w obiektach nr 11 i 12 według numeracji z tej stronki:

http://www.fortyfikacja.pl/index.php?a=bobrowniki

Pancerz z bunkra nr 12 bunkier północny:



Pancerz z bunkra nr 11 bunkier południowy



A na koniec ciekawostka. :) Dzisiaj to miałem niesamowite szczęście. Szczęśliwie światło tak padło, że oświetliło prawy górny róg pancerza i znalazłem malutką sygnaturkę. Jest to wybita na zewnętrznej części pancerze liczba 37. Na dodatek jest to wybite do góry nogami.



Poniżej fotka jest odwrócona o 180 stopni żeby łatwiej było to odczytać.



Jeśli ta liczba 37 oznacza rok produkcji no to mamy dodatkową informację kiedy te bunkry zostały wybudowane. Niestety nie wiem czy podobna sygnaturka znajduje się na pancerzu w północnym bunkrze. Nie chciało mi się już tam iść.
 
 
Franz Aufmann
[Usunięty]

Wysłany: Czw 05 Kwi, 2007 21:16   

Cześć Safnat,
Czy miałeś trochę czasu, aby wymierzyć ten pancerz. Ja nie dysponuję wymiarami tych pancerzy i szczerze mówiąc jestem nimi zainteresowany.

safnat napisał/a:
Jeśli ta liczba 37 oznacza rok produkcji no to mamy dodatkową informację kiedy te bunkry zostały wybudowane. Niestety nie wiem czy podobna sygnaturka znajduje się na pancerzu w północnym bunkrze. Nie chciało mi się już tam iść.


Można w ten sposób podać rok produkcji pancerza, a datę wybudowania schronu określić z dużym błędem. Jest to model 36. Przypadek P.O. Godula potwierdza moje sugestie. Betonowanie ciężkich schronów bojowych zakończono w 1937 roku. Zamontowne kopuły sygnowane są liczbą 1938.

Jaki wniosek wynika z tej informacji...

Auf... pozdrawia
  
 
 
safnat 
starszy bunkrolog


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 852
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 05 Kwi, 2007 21:44   

Niestety ale nie znam wymiarów. Dzisiaj w tamtych okolicach byłem w celu sprawdzenia czy nie ma tam pozostałości zapór na rzece więc nawet nie myślałem żeby brać jakiś sprzęt pomiarowy. Po prostu w drodze powrotnej jeszcze tam zajrzałem.

Aufmann napisał/a:
Można w ten sposób podać rok produkcji pancerza, a datę wybudowania schronu określić z dużym błędem. Jest to model 36. Przypadek P.O. Godula potwierdza moje sugestie. Betonowanie ciężkich schronów bojowych zakończono w 1937 roku. Zamontowne kopuły sygnowane są liczbą 1938.

Jaki wniosek wynika z tej informacji...



Co do kopuł to masz rację. Z tego typu pancerzami mogło być gorzej, żeby je później zamontować. Ja tam w każdym razie nie upieram się przy tym poprzednim wniosku. Jedno jest pewne, że tam jest 37 i tyle :)
 
 
Franz Aufmann
[Usunięty]

Wysłany: Czw 05 Kwi, 2007 22:14   

safnat napisał/a:
Co do kopuł to masz rację. Z tego typu pancerzami mogło być gorzej, żeby je później zamontować. Ja tam w każdym razie nie upieram się przy tym poprzednim wniosku.


Ja bym tak szybko nie rezygnował ...
Czeka nas wspaniały temat, który już częściowo był sygnalizaowany na forum. Techniki montażu pancerzy.

Pozdrawia Auf...
 
 
Jacek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Kwi, 2007 07:39   

Witam,
Podam inny przypadek. Ocena roku betonowania schronu po sygnaturach Schartenplatte 7P7 postarzała schron o parę lat. Powodem tego była nadprodukcja tej płyty. Źródła podają, że w początkowym okresie 1941 około 2690 płyt 7P7 zalegało w magazynach a łącznie wyprodukowano około 7560 sztuk płyt 7P7 :) .
Jacek
 
 
Grzebiuszka 
bunkrołazik pospolity


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 73
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2007 23:41   

Koledzy, to NIE JEST ROK PRODUKCJI pancerza ,a jego nr kolejny. Nie można posiadając liczbę z jednej płyty wyciągać wniosków.Numery te są widoczne także na innych pancerzach. I tak:
34 - ob nr12 P.O. Bobrowniki, płyta prosta
36 - ob nr12 P.O. Bobrowniki, płyta załamana
38 - ob nr 11 P.O. Bobrowniki, płyta załamana
41 - ob nr 2 P.O. Łagiewniki (pochylony)
42 - ob nr 4 P.O. Łagiewniki (muzeum)
43 - ob nr 4 P.O. Łagiewniki (muzeum)
47 - ob nr 2 P.O. Łagiewniki (pochylony)

Wszystkie pancerze pochodzą z obiektów wybudowanych w 1936 roku ,więc można przypuszczać że same pancerze też wykonano w 1936 roku.Poniżej dwa zdjęcia ob nr 12 P.O. Bobrowniki
 
 
 
Franz Aufmann
[Usunięty]

Wysłany: Sob 07 Kwi, 2007 23:50   

Grzebiuszka napisał/a:
Wszystkie pancerze pochodzą z obiektów wybudowanych w 1936 roku ,więc można przypuszczać że same pancerze też wykonano w 1936 roku.Poniżej dwa zdjęcia ob nr 12 P.O. Bobrowniki


Już na ten temat pisałem. Obiekty i rocznik pancerza mogą być różne lub zgodne.
Jak jest w tym przypadku, trzeba to sprawdzić. Jest to model 36. Grzebiuszka, dzięki za post. Na OWŚ jestem gościem. Ty znasz teren jak własną kieszeń.

Dziękuję za info.

Pozdrawiam Auf...

Dobre foty :grin:
  
 
 
safnat 
starszy bunkrolog


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 852
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2007 23:51   

No to wyjaśniło się co oznaczają te wybite liczby. No cóż, błądzić rzeczą ludzką :)

Grzebiuszka napisał/a:
38 - ob nr 11 P.O. Bobrowniki, płyta załamana


raczej 37 a nie 38 :)
 
 
Franz Aufmann
[Usunięty]

Wysłany: Sob 07 Kwi, 2007 23:56   

safnat napisał/a:
No cóż, błądzić rzeczą ludzką


Safnat,
Masz pierwszą metrykę pancerza giętego w swojej kolekcji. Znalazłeś ją. Twój sukces. Kolejne pancerze, to nowe doswiadczenia. Ja zebrałem kolekcję 96 metryczek kopuł i półkopuł. Teraz je systematyzuję.

Pozdrawiam Auf...
model płyty 36....
 
 
safnat 
starszy bunkrolog


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 852
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007 01:10   

Aufmann akurat takie metryczki to nie jest to co mnie głównie interesuje w fortyfikacjach. Bardziej mnie interesuje to jaką wartość bojową prezentował jakiś bunkier, niż to kiedy był wybudowany. Tutaj akurat mnie to zaskoczyło i ucieszyło, że znalazłem tą liczbę na pancerzu, bo o czymś takim nie słyszałem. Nie spotkałem się na forach żeby, ktoś mówił o tym, że na pancerzach są wybite liczby, więc po prostu myślałem, że czegoś takiego tam nie ma. Jedynie co się mówi to o sygnaturach na kopułach. :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group